Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects

Elzimar Pereira Nascimento Ferraz, Maria José de Pinho

Resumo


Abstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions.

Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas

Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões.

Palavras-chave


Teacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de Pedagogia

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DOI: http://dx.doi.org/10.18224/educ.v20i2.6243

Direitos autorais 2018 Elzimar Pereira Nascimento Ferraz, Maria José de Pinho

 

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EDUCATIVA | Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE | Pontifícia Universidade Católica de Goiás | e-ISSN 1983-7771 | Qualis B1

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